Довідник школяра Lazarus
Об’єкт
TForm
Форма
(об'єкт типу TForm) є основою програми. Властивості форми визначають вигляд
вікна програми.
Основні властивості:
Name
|
Ім'я форми. У програмі ім'я форми використовується для
управління формою і доступу до об’єктів форми.
|
Caption
|
Текст заголовка вікна.
|
Top
|
|
Left
|
Відстань від лівої межі форми до лівої межі екрану.
|
Width, Height
|
Ширина, висота форми.
|
Icon
|
Значок в заголовку діалогового вікна, що позначає
кнопку виведення системного меню.
|
Color
|
Колір фону.
|
Font
|
Шрифт. Шрифт, який використовується за «замовчуванням»
для об’єктів, що знаходяться на поверхні форми.
|
Canvas
|
Поверхня, на яку можна вивести графіку.
|
Об’єкт
TLabel

Об’єкт
Label (Напис) використовується для виведення на форму тексту, який користувач
не може змінити під час виконання програми.
Основні властивості:
Name
|
Ім'я об’єкта. Використовується в програмі для доступу
до об’єкту і його властивостей.
|
Caption
|
|
Top
|
Відстань від верхньої межі поля виводу до верхньої межі
форми.
|
Left
|
Відстань від лівої межі поля виводу до лівої межі
форми.
|
Width, Height
|
Ширина, висота поля виведення.
|
AutoSize
|
Ознака того, що розмір поля визначається його вмістом.
|
WordWrap
|
Ознака того, що слова, які не поміщаються в поточному
рядку, автоматично переносяться на наступний рядок (значення властивості
AutoSize має бути False).
|
Alignment
|
Задає спосіб вирівнювання тексту всередині поля:
taLeftJustify - вирівнювання по лівому краю;
taCenter - вирівнювання по центру;
taRightJustify - Вирівнювання по правому краю
|
Font
|
Параметри шрифту, що використовуються для відображення
тексту:
Font.Name - вид шрифту;
Font.Size - розмір шрифту;
Font.Color - колір шрифту.
|
ParentFont
|
Ознака спадкоємства об’єктом характеристик шрифту
форми, на якій знаходитися об’єкт. Якщо значення властивості рівне True, то
текст виводитися шрифтом, встановленим для форми.
|
Color
|
Колір фону області виведення тексту.
|
Transparent
|
Управляє відображенням фону області виведення тексту.
Значення True робить область виведення тексту прозорою, (ділянка не зафарбовується
кольором, заданим властивістю Color).
|
Visible
|
Дозволяє приховати текст (False) або зробити його
видимим (True).
|
Об’єкт
TButton
Об’єкт
Button (Кнопка) - командна кнопка, за допомогою якої користувач може викликати
виконання якої-небудь дії.
Основні властивості:
Name
|
Ім'я об’єкта. Використовується в програмі для доступу
до об’єкту і його властивостей.
|
Caption
|
Текст на кнопці.
|
Top
|
Відстань від верхньої межі кнопки до верхньої межі
форми.
|
Left
|
Відстань від лівої межі кнопки до лівої межі форми.
|
Width, Height
|
Ширина, висота кнопки.
|
Enabled
|
Ознака доступності кнопки.
True -кнопка доступна
False - кнопка недоступна
|
Visible
|
Дозволяє приховати текст.
False - текст бачимо.
True - текст невидимий.
|
Hint
|
Контекстна підказка - текст, який з'являється поруч з
покажчиком миші при наведенні покажчика (для того щоб текст з'явився, треба
щоб значення властивості ShowHint було True).
|
ShowHint
|
Вирішує (True) або забороняє (False) відображення
підказки при наведенні покажчика на кнопку.
|
Visible
|
Властивість яка вказує на видимість об’єкта.
Властивість може набувати двох значень True i False.
|
Об’єкт
TBitBtn
Об’єкт
Кнопка (TBitBtn) - різновид кнопки, відрізняється від TButton тим, що на ньому
можна відображати піктограми.
Основні властивості:
Властивості
для TButton мають місце і для TBitBtn. Крім цього, цей об’єкт має і свої
особливі властивості.
Kind
|
Задає тип кнопки. Є кілька визначених типів кнопки з
готовою піктограмою і текстом:
bkAbort - з текстом "Перервати" .
bkAll - з текстом "Все" .
bkCancel - з текстом "Скасування".
|
Glyph
|
Якщо вас не влаштовують запропоновані малюнки, ви
можете вибрати інші. Буде відкрито діалогове вікно, необхідно вказати шлях до
цього малюнку.
|
Margin
|
Задає відстань від краю кнопки до малюнка (в пікселях).
За замовчуванням -1. У цьому випадку малюнок і текст розташовуються в центрі.
|
Layout
|
Визначає положення малюнка на кнопці. Можна вибрати:
blGlyphLeft - зліва.
blGlyphRight - справа.
blGlyphBottom - знизу.
blGlyphTop - зверху.
|
Spacing
|
Задає відстань в пікселях між малюнком і текстом
кнопки.
|
Об’єкт
TStaticText
Об’єкт
TStaticText – це статичний текст.
Основні властивості:
За основними властивостями співпадає з об’єктом
TLabel. Особливістю є відсутність властивості Transparent.
Name
|
Ім'я об’єкта. Використовується в програмі для доступу
до об’єкту і його властивостей.
|
Caption
|
Відображається в полі напису текст.
|
Top
|
Відстань від верхньої межі поля виводу до верхньої межі
форми.
|
Left
|
Відстань від лівої межі поля виводу до лівої межі
форми.
|
Width, Height
|
Ширина, висота поля виведення.
|
AutoSize
|
Ознака того, що розмір поля визначається його вмістом.
|
WordWrap
|
Ознака того, що слова, які не поміщаються в поточному
рядку, автоматично переносяться на наступний рядок (значення властивості
AutoSize має бути False).
|
Alignment
|
Задає спосіб вирівнювання тексту всередині поля:
taLeftJustify - вирівнювання по лівому краю;
taCenter - вирівнювання по центру;
taRightJustify - Вирівнювання по правому краю
|
Font
|
Параметри шрифту, що використовуються для відображення
тексту:
Font.Name - вид шрифту;
Font.Size - розмір шрифту;
Font.Color - колір шрифту.
|
ParentFont
|
Ознака спадкоємства об’єктом характеристик шрифту
форми, на якій знаходитися об’єкт. Якщо значення властивості рівне True, то
текст виводитися шрифтом, встановленим для форми.
|
Color
|
Колір фону області виведення тексту.
|
Visible
|
Дозволяє приховати текст (False) або зробити його
видимим (True).
|
Типи даних Lazarus
Властивість об’єкта
|
Ємність пам’яті, байти
|
Діапазон значень
|
Shortint
|
1
|
Від-128 до 127
|
Integer
|
2
|
Від -32768 до
32767
|
LongInt
|
4
|
Від – 2147483648
до 2147483647
|
Byte
|
1
|
Від 0 до 255
|
Word
|
2
|
Від 0 до 65535
|
Real
|
8
|
Від 2.9е-39 до
1.7е+38
|
Sіngle
|
4
|
Від 1.5е-45 до 3.4е+38
|
Double
|
8
|
Від 5.5е-324 до 1.7е+308
|
Extended
|
8
|
Від 3.4е-4932 до 1.1е+4932
|
Boolean
|
Набуває таких
значень: true(істинне)
або false(хибне)
|
Функція
|
Дія
|
Abs(x)
|
Обчислює
абсолютне значення x
|
Arctan(x)
|
Обчислює аркотангенс
кута x, вираженого в радіанах
|
Cos(x)
|
Обчислює косинус
кута x, вираженого в радіанах
|
Sin(x)
|
Обчислює синус
кута x, вираженого в радіанах
|
Exp(x)
|
Обчислює
константу е в степені x
|
Ln(x)
|
Обчислює
натуральний логарифм x
|
Random(x)
|
Генерує випадкове ціле число в діапазоні від 0 до
п-1. (Перед першим зверненням до функції необхідно викликати функцію
Randomize, яка виконає ініціалізацію програмного генератора випадкових чисел)
|
Sqrt(x)
|
Обчислює
квадратний корінь з числа х
|
Sqr(x)
|
Обчислює квадрат
числа х
|
Основні функції
перетворення типів
Функція
|
Дія
|
Chr(n)
|
Символ, код якого дорівнює n. |
IntToStr(k)
|
Рядок, який є представленням цілого k. |
FloatToStr(n)
|
Рядок, що є представленням дійсного n. |
FloatToStrF
(n,f,k,m)
|
Рядок, що є зображенням дійсного n. При виконанні
функції вказують: f - формат; k - точністm (загальна кількість цифр); m -
кількість цифр після десяткової коми. Можливі наступні значення
параметра Формат:
ffGeneral - загальний числовий формат;
ffFixed - фіксований формат;
ffCurrency - грошовий формат.
|
StrToInt(s)
|
Ціле, зображенням якого
є рядок s.
|
StrToFloat(s)
|
Дійсний, зображенням, якого є рядок s.
|
Round(n)
|
Ціле, отримане шляхом
округленняn n за відомими правилами.
|
Trunc(n)
|
Ціле, отримане шляхом відкидання дробової частини
n.
|
Frac(n)
|
Дробове, що представляє
собою дробову частину дійсного п.
|
Int(n)
|
Дробове, що представляє собою цілу частину
дійсного п.
|
Основні події
над об’єктами
OnActivate
|
Коли додаток став активним
|
OnClick
|
Генерується, коли користувач клацнув по формі.
|
OnClose
|
Генерується, коли вікно закривається.
|
OnCreate
|
Генерується, коли вікно створюється.
|
OnDblClick
|
Генерується, коли користувач двічі клацнув по вікну.
|
OnDestroy
|
Коли вікно знищується.
|
OnHide
|
Генерується, коли вікно зникає з поля зору.
|
OnKeyDown
|
Генерується, коли натиснута кнопка на клавіатурі.
|
OnKeyPress
|
Генерується, коли натиснута і відпущена клавіша на
клавіатурі.
|
OnKeyUp
|
Генерується, коли відпущена клавіша на клавіатурі.
|
OnMouseDown
|
Генерується, коли натиснута кнопка миші.
|
OnMouseMove
|
Генерується, коли рухається мишка.
|
OnMouseUp
|
Генерується, коли відпускається кнопка миші.
|
OnMouseWheel
|
Генерується колесом миші.
|
OnMouseWheelDown
|
Генерується, коли колесо миші прокручене вниз.
|
OnMouseWheelUp
|
Генерується, коли колесо миші прокручене вгору.
|
OnPaint
|
Генерується, коли треба перемалювати вікно.
|
OnResize
|
Генерується, коли треба змінити розміри вікна.
|
OnShortCut
|
Коли натиснута гаряча клавіша.
|
OnShow
|
Коли показується вікно, але до фактичної промальовки. У
цей момент вікно вже створено і готово до відображення, але ще не промальоване
на екрані.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар