Довідник школяра Lazarus

Довідник школяра  Lazarus

Об’єкт TForm

Форма (об'єкт типу TForm) є основою програми. Властивості форми визначають вигляд вікна програми.

Основні властивості:
Name
Ім'я форми. У програмі ім'я форми використовується для управління формою і доступу до об’єктів форми.
Caption
Текст заголовка вікна.
Top
Відстань від верхньої межі форми до верхньої межі екрану.
Left
Відстань від лівої межі форми до лівої межі екрану.
Width, Height
Ширина, висота форми.
Icon
Значок в заголовку діалогового вікна, що позначає кнопку виведення системного меню.
Color
Колір фону.
Font
Шрифт. Шрифт, який використовується за «замовчуванням» для об’єктів, що знаходяться на поверхні форми.
Canvas
Поверхня, на яку можна вивести графіку.




Об’єкт TLabel


Об’єкт Label (Напис) використовується для виведення на форму тексту, який користувач не може змінити під час виконання програми.
Основні властивості:

Name
Ім'я об’єкта. Використовується в програмі для доступу до об’єкту і його властивостей.
Caption

Top
Відстань від верхньої межі поля виводу до верхньої межі форми.
Left
Відстань від лівої межі поля виводу до лівої межі форми.
Width, Height
Ширина, висота поля виведення.
AutoSize
Ознака того, що розмір поля визначається його вмістом.
WordWrap
Ознака того, що слова, які не поміщаються в поточному рядку, автоматично переносяться на наступний рядок (значення властивості AutoSize має бути False).
Alignment
Задає спосіб вирівнювання тексту всередині поля: taLeftJustify - вирівнювання по лівому краю;
taCenter - вирівнювання по центру;
taRightJustify - Вирівнювання по правому краю
Font
Параметри шрифту, що використовуються для відображення тексту:
Font.Name - вид шрифту;
Font.Size - розмір шрифту;
Font.Color - колір шрифту.
ParentFont
Ознака спадкоємства об’єктом характеристик шрифту форми, на якій знаходитися об’єкт. Якщо значення властивості рівне True, то текст виводитися шрифтом, встановленим для форми.
Color
Колір фону області виведення тексту.
Transparent
Управляє відображенням фону області виведення тексту. Значення True робить область виведення тексту прозорою, (ділянка не зафарбовується кольором, заданим властивістю Color).
Visible
Дозволяє приховати текст (False) або зробити його видимим (True).

Об’єкт TButton

Об’єкт Button (Кнопка) - командна кнопка, за допомогою якої користувач може викликати виконання якої-небудь дії.



 

Основні властивості:
Name
Ім'я об’єкта. Використовується в програмі для доступу до об’єкту і його властивостей.
Caption
Текст на кнопці.
Top
Відстань від верхньої межі кнопки до верхньої межі форми.
Left
Відстань від лівої межі кнопки до лівої межі форми.
Width, Height
Ширина, висота кнопки.
Enabled
Ознака доступності кнопки.
True -кнопка доступна
False - кнопка недоступна
Visible
Дозволяє приховати текст.
False - текст бачимо.
True - текст невидимий.
Hint
Контекстна підказка - текст, який з'являється поруч з покажчиком миші при наведенні покажчика (для того щоб текст з'явився, треба щоб значення властивості ShowHint було True).
ShowHint
Вирішує (True) або забороняє (False) відображення підказки при наведенні покажчика на кнопку.
Visible
Властивість яка вказує на видимість об’єкта. Властивість може набувати двох значень True i False.



Об’єкт TBitBtn


Об’єкт Кнопка (TBitBtn) - різновид кнопки, відрізняється від TButton тим, що на ньому можна відображати піктограми.

Основні властивості:
Властивості для TButton мають місце і для TBitBtn. Крім цього, цей об’єкт має і свої особливі властивості.
Kind
Задає тип кнопки. Є кілька визначених типів кнопки з готовою піктограмою і текстом: 
bkAbort - з текстом "Перервати" .
bkAll - з текстом "Все" .
bkCancel - з текстом "Скасування".
Glyph
Якщо вас не влаштовують запропоновані малюнки, ви можете вибрати інші. Буде відкрито діалогове вікно, необхідно вказати шлях до цього малюнку.
Margin
Задає відстань від краю кнопки до малюнка (в пікселях). За замовчуванням -1. У цьому випадку малюнок і текст розташовуються в центрі.
Layout
Визначає положення малюнка на кнопці. Можна вибрати:
blGlyphLeft - зліва.
blGlyphRight - справа.
blGlyphBottom - знизу.
blGlyphTop - зверху.
Spacing
Задає відстань в пікселях між малюнком і текстом кнопки.


Об’єкт TStaticText



Об’єкт TStaticText – це статичний текст.

Основні властивості:
За основними властивостями співпадає з об’єктом TLabel. Особливістю є відсутність властивості Transparent.
Name
Ім'я об’єкта. Використовується в програмі для доступу до об’єкту і його властивостей.
Caption
Відображається в полі напису текст.
Top
Відстань від верхньої межі поля виводу до верхньої межі форми.
Left
Відстань від лівої межі поля виводу до лівої межі форми.
Width, Height
Ширина, висота поля виведення.
AutoSize
Ознака того, що розмір поля визначається його вмістом.
WordWrap
Ознака того, що слова, які не поміщаються в поточному рядку, автоматично переносяться на наступний рядок (значення властивості AutoSize має бути False).
Alignment
Задає спосіб вирівнювання тексту всередині поля: taLeftJustify - вирівнювання по лівому краю;
taCenter - вирівнювання по центру;
taRightJustify - Вирівнювання по правому краю
Font
Параметри шрифту, що використовуються для відображення тексту:
Font.Name - вид шрифту;
Font.Size - розмір шрифту;
Font.Color - колір шрифту.
ParentFont
Ознака спадкоємства об’єктом характеристик шрифту форми, на якій знаходитися об’єкт. Якщо значення властивості рівне True, то текст виводитися шрифтом, встановленим для форми.
Color
Колір фону області виведення тексту.
Visible
Дозволяє приховати текст (False) або зробити його видимим (True).

Типи даних Lazarus

Властивість об’єкта
Ємність пам’яті, байти
Діапазон значень
Shortint
1
Від-128 до 127
Integer
2
Від -32768 до 32767
LongInt
4
Від – 2147483648 до 2147483647
Byte
1
Від 0 до 255
Word
2
Від 0 до 65535
Real
8
Від 2.9е-39 до 1.7е+38
Sіngle
4
Від 1.5е-45 до 3.4е+38
Double
8
Від 5.5е-324 до 1.7е+308
Extended
8
Від 3.4е-4932 до 1.1е+4932
Boolean
Набуває таких значень: true(істинне) або false(хибне)

 Математичні функції Lazarus
Функція
Дія
Abs(x)
Обчислює абсолютне значення x
Arctan(x)
Обчислює аркотангенс кута x, вираженого в радіанах
Cos(x)
Обчислює косинус кута x, вираженого в радіанах
Sin(x)
Обчислює синус кута x, вираженого в радіанах
Exp(x)
Обчислює константу е в степені x
Ln(x)
Обчислює натуральний логарифм x
Random(x)
Генерує випадкове ціле число в діапазоні від 0 до п-1. (Перед першим зверненням до функції необхідно викликати функцію Randomize, яка виконає ініціалізацію програмного генератора випадкових чисел)
Sqrt(x)
Обчислює квадратний корінь з числа х
Sqr(x)
Обчислює квадрат числа х




Основні функції перетворення типів
Функція
Дія
Chr(n)
Символ, код якого дорівнює n.
IntToStr(k)
Рядок, який є представленням  цілого k.
FloatToStr(n)
Рядок, що є представленням дійсного n.
FloatToStrF
(n,f,k,m)
Рядок, що є зображенням дійсного n. При виконанні функції вказують: f - формат; k - точністm (загальна кількість цифр); m - кількість цифр після десяткової коми. Можливі  наступні значення параметра Формат:
ffGeneral - загальний числовий формат;
ffFixed - фіксований формат;
ffCurrency - грошовий формат.
StrToInt(s)
Ціле, зображенням якого є рядок s.
StrToFloat(s)
Дійсний, зображенням, якого є рядок s.
Round(n)
Ціле, отримане шляхом округленняn n за відомими правилами.
Trunc(n)
Ціле, отримане шляхом відкидання дробової частини n.
Frac(n)
Дробове, що представляє собою дробову частину дійсного п.
Int(n)
Дробове, що представляє собою цілу частину дійсного п.

Основні події над об’єктами
OnActivate
Коли додаток став активним
OnClick
Генерується, коли користувач клацнув по формі.
OnClose
Генерується, коли вікно закривається.
OnCreate
Генерується, коли вікно створюється.
OnDblClick
Генерується, коли користувач двічі клацнув по вікну.
OnDestroy
Коли вікно знищується.
OnHide
Генерується, коли вікно зникає з поля зору.
OnKeyDown
Генерується, коли натиснута кнопка на клавіатурі.
OnKeyPress
Генерується, коли натиснута і відпущена клавіша на клавіатурі.
OnKeyUp
Генерується, коли відпущена клавіша на клавіатурі.
OnMouseDown
Генерується, коли натиснута кнопка миші.
OnMouseMove
Генерується, коли рухається мишка.
OnMouseUp
Генерується, коли відпускається кнопка миші.
OnMouseWheel
Генерується колесом миші.
OnMouseWheelDown
Генерується, коли колесо миші прокручене вниз.
OnMouseWheelUp
Генерується, коли колесо миші прокручене вгору.
OnPaint
Генерується, коли треба перемалювати вікно.
OnResize
Генерується, коли треба змінити розміри вікна.
OnShortCut
Коли натиснута гаряча клавіша.
OnShow
Коли показується вікно, але до фактичної промальовки. У цей момент вікно вже створено і готово до відображення, але ще не промальоване на екрані.



Немає коментарів:

Дописати коментар